Κυριακή, 7 Σεπτεμβρίου 2008

"Yella" του Κρίστιαν Πέτσολντ

Το «Yella» είναι μια ταινία γεμάτη ψυχολογικές εναλλαγές, είναι ένα κλιμακούμενο μινιμαλιστικό θρίλερ με πραγματικά στοιχεία παρμένα απ' το στυγνό καπιταλισμό, όπου "το κράτα με να σε κρατώ να ανεβούμε το Βουνό" μετατρέπεται σε "πάτα με να σε πατώ για να ανέβω στο Βουνό.
Το κεντρικό πρόσωπο της ταινίας, η Γέλλα, αποφασίζει να γυρίσει σελίδα στη ζωή της και αυτό είναι απόρροια του διαλυμένου γάμου της με τον Μπεν, ο οποίος είχε επενδύσει τα πάντα σε αυτήν για να επεκτείνει τη μικρή οικογενειακή τους επιχείρηση η οποία όμως διέλυσε πριν το γάμο τους. Η Γέλλα ψάχνει και βρίσκει μια καλοπληρωμένη δουλειά υπαλλήλου σε μια μεγάλη εταιρεία στο Ανόβερο και αποχαιρετά τον πατέρα της, παίρνει μια βαλίτσα με λιγοστά προσωπικά αντικείμενα και κατευθύνεται προς το σιδηροδρομικό σταθμό της μικρής της πόλης, η εικόνα της οποίας αντανακλά την οικονομική κρίση. Στην εξώπορτα υποχωρεί στην πίεση του Μπεν, που την περιμένει κρυφά, και την παρακαλεί να την μεταφέρει στο σταθμό όπου όμως φτάνει βρεμένη μιας και ο Μπέν ρίχνει τη Rover του στο ποτάμι σε μια απέλπιδα προσπάθεια δυαδικής αυτοκτονίας.
Από αυτό το σημείο και έπειτα ο Κρίστιαν Πέτσολντ σκηνοθετεί μια ταινία περιπλάνησης που θυμίζει σε πολλά τις μεγάλες στιγμές του Ιταλικού Νεορεαλισμού.
Η βρεμένη Γέλλα μπαίνει στο τρένο ξυπνάει στο Ανόβερο και με το που πατάει το πόδι της εκεί ξεκινάει η περιπέτειά της. Ο κύκλος αλλοτρίωσης και ξεπεσμού σε έναν κόσμο που τον διακρίνει η ψυχρότητα του γυαλιού και οι νεκρές ανθρώπινες σχέσεις αποκωδικοποιεί το σημερινό καπιταλισμό.
Η καλοπληρωμένη δουλειά αποδεικνύεται - μαϊμού- και ο άνθρωπος που την προσέλαβε ήταν ένα δείγμα του ίδιου του συστήματος που πουλάει και αγοράζει μπόλικη εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο με μπόλικο αέρα κοπανιστό.
Όταν επιστρέφει στο ξενοδοχείο της απογοητευμένη, αλλά αξιοπρεπής, την πλησιάζει το βασιλόπουλο του παραμυθιού: ο μοναχικός Φίλιπ που ταξιδεύει στη Γερμανία και διαπραγματεύεται εξαγορές μικρών επιχειρήσεων.
Στο ξενοδοχείο τη πλησιάζει ένας τύπος ο Φιλίπ ο οποίος είναι ένας "τζογαδόρος του χρηματιστικού κεφαλαίου", αγοράζει όσο φτηνότερα μπορεί χρεοκοπημένες μικρές επιχειρήσεις με μηδενικό κόστος και τις εξυγιένει βάζοντας τες στον όμιλο του αφεντικού του, μοιράζοντας εικονικές αυξήσεις του μετοχικού κεφαλαίου και τη δωρεά μετοχών ανάλογα με την εκτίμηση που του έχει κάνει η Γέλλα και καλοπληρώνετε με 25000 ευρώ κάθε φορά. Εδώ το βλέπουμε μόνο μια.
Όλα κινούνται στον αστερισμό της "αρπαχτής" έως ότου το φάντασμα του Μπέν εμφανίζεται τη στιγμή που ο Φιλίπ εξαγοράζει τη Χρεοκοπημένη εταιρία του Μπέν και της Γέλλα με τη βοήθεια της τελευταίας. Το φάντασμα δεν είναι τίποτα άλλο απ' τα ψήγματα συνείδησης που έρχονται ως Ερινύες στο κεφάλι της και της υποδεικνύουν ότι ο γιαλός είναι στραβός, ωστόσο η μοιραία Γέλλα ακολουθεί το ένστικτο του κέρδους και της εκδίκησης.
Το μήνυμα δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας, σε ένα φιλμ που δεν έχει καμία μεταφυσική πτυχή, αλλά δεκάδες συμβολισμούς για να πάρει τη χρηματοδότηση και να γυριστεί χωρίς κανένα πρόβλημα. Ένα μήνυμα που κινείται στα παρακάτω: Ο καπιταλισμός είναι ένα απάνθρωπο σύστημα και χτυπάει στο χαμηλό υπογάστριο της επιβίωσης και της εκδίκησης, σε κάνει ικανό να ξεπουλήσεις το είναι και το παρελθόν σου, αρκεί να σε έχει πείσει, ακόμα και τότε οι Ερινύες δε φτάνουν.

Γιάννης Κ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

the blog powerd by istosch-data &web center